• Maatwerk
  • Betrokken en deskundige hulp

Schema en Gedragspatronen

Schema's en gedragsproblemen

Schema’s zijn een soort interne ‘blauwdrukken’ die bepalen hoe je naar jezelf en de wereld om je heen kijkt. Door te onderzoeken welke ervaringen uit het verleden een negatieve invloed op je dagelijkse leven hebben, kun je deze patronen leren doorbreken en leer je je eigen behoeftes beter te herkennen.

Schema en gedragspatronen kunnen hardnekkig zijn en ons leven ongewenst beïnvloeden.

Vaak weten mensen verstandelijk wel dat wat je denkt, voelt en doet niet past bij de situatie, maar je gevoel zegt toch iets anders en zorgt ervoor dat het heel lastig is dit te veranderen.

Er is dan een stemmetje dat als het ware irrationele gedachtes en angsten in fluistert. Het is heel lastig niet naar dit stemmetje te luisteren.

Deze denkpatronen zijn meestal het gevolg van negatieve ervaringen die je in je jeugd hebt opgedaan. Denk aan: een tekort aan liefde, onveilig voelen, afgewezen worden, veel bekritiseerd worden, teveel worden beschermd, misbruik, mishandeling, buitengesloten of tekort gedaan worden.

Door deze negatieve ervaringen kunnen hardnekkige patronen van gedrag, gedachten en gevoelens ontstaan, waar je heel veel last van kunt hebben. Deze hardnekkige patronen worden schema’s genoemd.

Wanneer in een bepaalde situatie een schema geactiveerd wordt, kan het zijn dat je emoties voelt die je vroeger als kind of jong volwassene ook voelde. Je bent dan als het ware weer in de ‘kind-modus’ en voelt je bang, boos of verdrietig. Het kan ook zijn dat je je terugtrekt, negatieve gevoelens wilt vermijden en hiermee kom  je in de beschermer-modus. En als je last hebt van een kritische stemmetje dat bijvoorbeeld zegt: je hebt het zelf verdiend, dan noemen we dit de ‘ondermijnende ouder-modus’.

Daarnaast is er gelukkig nog een modus, die de: gezonde volwassene wordt genoemd. Deze zorgt ervoor dat we op een adequate manier omgaan met situaties en goed voor onszelf kunnen zorgen.

Schema's

Schema’s ontwikkel je in de loop der jaren, en worden sterk bepaald door je vroege ervaringen. Zijn deze ervaringen negatief, kun je negatieve opvattingen (bijvoorbeeld over jezelf) ontwikkelen, die je eigenlijk helemaal niet verder helpen. Dit worden disfunctionele schema’s genoemd.

Schematherapie is gericht op het leren herkennen en veranderen van lang bestaande hardnekkige denk- en gedragspatronen waar je last van hebt of waar je door vastloopt in je leven.

Het doel van Schematherapie is de ‘Gezonde Volwassene’ te vergroten en verder te ontwikkelen en de invloed van de 3 schema gerelateerde modi (kind-, ouder- en beschermers- modus) te verkleinen.

Hierdoor krijg je zelf de regie over je leven weer in handen!